vrijdag 16 november 2007

Wat doe je als je kindermishandeling vermoed

Je staat er niet teveel bij stil maar in nederland komen naar schatting 50 tot 80 duizend kinderen in aanraking met geweld.

wat kun je doen als je ziet dat een jongen heel stil is en als je in de buurt komt dat hij bang word en wat terug deinst.

Iedere week overleid er een kind aan de gevolgen van kindermishandeling.
het is een ernstig probleem kinderen zijn dan gelijks bezig te vechten om te overleven.

Kindercentra hebbeneen taak in het volgen van de ontwikkeling van een kind.
Leidsters hebben verantwoordelijkheid in het signaleren van problemen in de ontwikkeling.
Hoe ziet een Meldcode er in nederland uit.

Fase1: De leidster observeert het kind goed, en vraagt ook andere collega's het kind in de gaten te houden. wat ze zien leggen ze vast in een observatieschema.


fase2 De leidster bespreekt het onderbouwde vermoeden in een groepsoverleg.
voor de onderbouwing van het vermoeden word er een plan van aanpak gemaakt.

Fase3 de hoofdleidster neemt contact op met advies en meldpunt kindermishandeling.
samen met de leidster gaat de hoofdleidster een gesprek aan met de ouders.

fase4. Wanneer een plan van aanpak is uitgevoerd komt de overleggroep bij elkaar om te beslissen

- Het vermoeden van kindermishandeling kan niet worden onderbouwd
- op basis van de gegevens blijft er ernstige twijfel bestaan of er sprake is van kindermishandeling
- op basis van de gegevens blijft het vermoeden van kinderdagverblijf bestaan.

Fase5. Als de veroedens niet onderbouwd kunnen worden worden de persoonlijke aantekeningen vernietitgd en word de zaak afgesloten.
Als er toch erge twijfel blijft bestaan of er daadwerkelijke kindermishandeling is word er een extra oberservatie periode afgesloten.

Fase 6 is de evaluatie, ze kijken of ze de dingen goed hebben aangepakt wat er de volgende keer beter kan, of wat ze anders moeten doen.
Of de juiste mensen erbij betrokken zijn.

Fase7 De nazorg:

De leidsters blijven wel opletten op het kind, hoe het zich gedraagd.
Er word opnieuw contact opgenomen met het Amk als er extra signalen en zorgen zijn.

eeb kindercentrum kan alleen voldoen aan zijn signalerende taak als de medewerkers geschoold zijn.

Ze kunnen er ook extra curcussen voor volgen om alert te worden voor opvallend gedrag.En of er misschien extra aandacht op gericht moet worden om te kijken hoe het kind reageert.
Zo blijven de leidsters ook bij, en vallen uitzonderings gevallen vaak wel op.

1 opmerking:

Annika zei

heey steven

ik ben annika en ik doe de opleiding spw3 aan de hengelose straat. ik zit nu in mijn laatste jaar van de opleiding. ik heb ook les Anke van de Ven. bij haar in de les hebben we te horen gekregen dat we een Blog buddy hebben. ik heb tehoren gekregen van haar dat jij dat bent. het is dan de bedoeling dat als je vragen heb over stage enz. kan je dat aan mij doen. en als ik bijv. vragen heb over blogspot kan ik dat bij jou doen want zo te zien heb meer dan mij er op staan.

ik hoor wel van je
groetjes annika